Gyengénlátók számára
Kerttechnika
Felhasználónév:
Jelszó:

Kosara jelenleg üres.

Részletes keresés

Termékkatalógus
Akciók
Apróhirdetések
Főoldal
 
Gyártók listája:
STIHL
VIKING
MTD
GARDENA
AL-KO
HONDA

Szolgáltatásaink
Magunkról
Magazin, cikkek, hírek
Vásárlói tájékoztató (ASZF)
Szállítási feltételek és díjak
Gyakran ismételt kérdések (GYIK)
Adatvédelmi nyilatkozat
Ügyfélszolgálat
Elérhetőségeink
Vendégkönyv
Partnereink
Az Ön véleménye honlapunkról



  Négyütemű kertigép-motorok karbantartása

Négyütemű kerti gép-motorok üzemeltetése,
és karbantartása
(1. rész)

B&S Quattro 40 motorMa már minden olyan kerti gépet, amit nem kézben tartva, cipelve használunk, a kerti gépeket gyártók szinte kivétel nélkül négyütemű motorokkal hajtatnak meg.
Nem csoda, hisz a négyütemű motorokkal sokkal könnyebben teljesíthetőek a rendkívül szigorú környezetvédelmi előírások, könnyen indíthatóak, megbízható üzeműek és a karbantartás igényük is lényegesen kevesebb, mint az korábban volt. Így ma már szinte természetes, hogy a motoros fűnyírókon, fűnyíró traktorokon, gyepszellőztetőkön, gyeplazítókon, kapáló gépeken, talajmarókon, komposztaprító gépeken, hómaró gépeken, áramfejlesztőkön, szivattyúkon stb.. négyütemű motor pöfög, sőt már motoros kaszákra is egyre gyakrabban szerelnek kisméretű, könnyű négyütemű motort (STIHL, HONDA, stb.).
Kerti gépekhez a legtöbb motort a BRIGGS&STRATTON, TECUMSEH, HONDA, KAWASAKI és a KOHLER motorgyárak gyártanak. Az általuk készített motorok ugyan eltérnek egymástól, - úgy konstrukcióban, mint minőségben - azonban a működést, üzemeltetést és karbantartást tekintve nagyon hasonlóak, ezért együtt tárgyaljuk őket. 

Persze a "lényegesen kevesebb karbantartási igény" nem azt jelenti, hogy a négyütemű motorokat egyáltalán ne kellene karbantartani.
Ezen cikkel kezdődő cikksorozatunkban arról ejtünk szót, hogyan kell a kerti gépek négyütemű motorjait szakszerűen üzemeltetni, melyek azok a karbantartási munkálatok, amelyek rendszeres elvégzése jelentősen megnövelhetik kerti gép motorunk élettartamát, annak üzembiztosságát. Eloszlatunk néhány tévhitet, amelyek az elmúlt években szárnyra kaptak a négyütemű kertigép motorokkal kapcsolatosan - magukat okosnak feltüntető, ugyanakkor képzetlen "ezermesterek" szájából. Közzé teszünk néhány tanácsot, amelyek a négyütemű motorok élettartamának meghosszabbítási szándékával íródtak.

Figyelem! A motorok kezelési utasításaiban leírtakat minden körülmények között be kell tartani! Ezen cikk nem a kezelési utasítások helyett, hanem azok kiegészítése céljából íródott!


A szakszerű üzemeltetés alapszabályai

Nyílvánvaló, hogy egy szakszerűen, gondossággal üzemeltetett gép élettartama lényegesen hosszabb. Ebben a cikkben abban szeretnénk Önnek segíteni, hogy az Ön gépe is tartós és üzembiztos lehessen azáltal, hogy itt elsajátíthatja azokat a tennivalókat, amelyek a gépek szakszerű üzemeltetésének alapjait jelentik. Ebben a cikkben csak az üzemeltetésról esik szó, a karbantartási feladatok a következő cikk tárgyát képezi.

Szakszerű üzemeltetésÜzemanyag: A négyütemű motorok tiszta benzinnel üzemelnek. A kerti gépek négyütemű motorjai általában 95 oktán számú, ólommentes benzinnel.

Célszerű a benzint kizárólag erre a célra rendszeresített, egyedi jellel vagy felirattal (pl. "95") ellátott tiszta benzinkannában tárolni, elkerülendő a kannák összekeverése. Főleg akkor indokolt ez, ha kétütemű motoros gépeink is vannak, melyek tudvalevőleg keverékkel üzemelnek.
Hihetetlennek tűnik, de számtalanszor előfordult már, hogy benzin helyett más folyadékot öntöttek a kisgép tulajdonosok a motor üzemanyag tankjába, például: gázolaj, hígító, bor, stb.
A benzinkanna lehetőleg ne fém kanna legyen, ugyanis annak belseje idővel megrozsdásodik és a levált rozsda darabok a karburátorba kerülve dugulást okozhatnak. Egyébként is célszerű a tankot évente kitisztítani az ilyen jellegű problémák elkerülése érdekében.
Ha műanyagkannát használunk, az alkalmazásba vétel előtt feltétlenül győződjünk meg arról, hogy azt a benzin nem oldja-e? A feloldott műanyag a karburátorban kicsapódva garantáltan karburátorcserét eredményez, ami igen csak borsos mulatság.
Mindig csak annyi benzint vásároljunk, amennyit a szezon végéig el is használunk, hisz az állott benzin "megdöglik", és később már használhatatlan.

Az ólommentes benzinek sajnos nagyon agresszíven viselkednek a gumialkatrészekkel szemben, ezért ha huzamosabb ideig nem használjuk kerti gépünket (téliesítés), a tankból öntsük ki a benzint, és  a motort elindítva járassuk ki azt még a karburátorból is.
Néhány motorgyártó az ilyen jellegű gondok elkerülése érdekében speciális üzemanyag-adalékot forgalmaz, , aminek a használatát kifejezetten javaslom minden kettő- és négyütemű motorhoz.
Az üzemanyag-adalék legfontosabb előnyei:
-Frissíti, és stabilizálja a benzint, ezzel lehetővé válik, hogy azt akár 24 hónapig is eltárolhassuk anélkül, hogy az veszítene hatékonyságából.
-Elősegíti a könnyű- és gyors indítást, növeli a motor teljesítményét.
-Óvja és felfrissíti a gumi alkatrészeket, ezáltal azok élettartama lényegesen meghosszabbodik,
-Tisztítja a karburátort és az egész üzemanyag rendszert, így az esetleges szennyeződések elbontásával jelentősen növeli az üzembiztosságot.
-Csökkenti a benzin elpárolgását.


kep3Az üzemanyag betöltése:
Nem csak az üzemanyagok tárolásánál, hanem azok kezelésénél is különös gondot kell fordítanunk tisztán tartásukra.

Mielőtt a benzint a tankba öntenénk - a tanksapka levétele előtt - egy száraz, tiszta ecset segítségével tisztítsuk meg a beöntő nyílás környékét. A benzin betöltéséhez használjunk szűrőbetétes tölcsért, amit a benzinkutaknál biztosan találunk. Ha mégsem, akkor a tölcsérbe terítsünk egy kisméretű szövet darabot. Ezzel meggátolható, hogy durva szennyeződés kerüljön a benzinnel a tankba, továbbá valószínűleg nem folyik félre a benzin sem.

Mindig munka kezdés előtt - amíg a motor még hideg - töltsük fel az üzemanyagtankot. Meleg, illetve járó motor esetén az üzemanyagfeltöltés tűzvédelmi okok miatt tilos! Különösen arra kell ügyelnünk, hogy a kipufogódobra még hideg motor esetén se kerüljön üzemanyag.


A motor indítása:
A mai korszerű, négyütemű kerti gép motorok többsége automata szívatóval van ellátva, ami a gázkar START állásában kapcsol be, általában maximális gázkar állásnál.
Jó néhány motoron a karburátor oldalán ún. "szívató gumiharang" (köznyelven: gumicucli) található, amit határozottan meg kell nyomni, majd 2-3 másodperc múlva megismételni, összesen 3-4 alkalommal.

Ezt követően az indító markolatot kicsit meghúzzuk akadásig, majd határozott mozdulattal a motort berántjuk. Ha a motor berántását mindig ezzel az eljárással végezzük, a berántó szerkezetet jelentősen kíméljük. Különösen a TECUMSEH gyártmányú motoroknál nagyon fontos ez,  mivel azok berántó szerkezete kicsit gyengére sikerült.

Ha a motor a 6-10. rántásra sem indul, nincs értelme a további rángatásoknak - a hiba okát kell megkeresni, vagy egy szerviz segítségét kell kérni.

Ha a motor beindult - szerencsére azért az esetek döntő többségében ez így van - kb. egy percig hagyjuk a motort melegedni, majd utána kezdhetjük a munkát.



kep4Kezdődhet a munka: A kerti gépeken alkalmazott négyütemű motorok többsége standard kivitelű, szakaszos üzemeltetésű motor, ami annyit jelent, hogy nem szabad velük huzamosabb ideig megállás nélkül dolgozni! 30-45 perc munka után (kánikula esetén 20-30 perc) állítsuk le a motort és  hűvösön tartsunk legalább 15 perc szünetet. Ha a motor lehűlt, az üzemanyagtank ismét feltölthető és a munka újra folytatható.

Nagyon meleg és poros időben - ha nem muszáj - ne dolgozzunk kerti gépekkel. Ilyenkor sem a gépnek, sem az embernek nem egészséges az erőltetett menet. A fokozott porképződés a levegőszűrőt is fokozottan veszi igénybe, a nagy hőség miatt elégtelen a motor hűtése.Ha minden képpen el kell végeznünk a munkát, akkor tegyük azt korán reggel, vagy este, amikor a hőség már alább hagy

A négyütemű motorok forgattyús háza un. nyitott rendszerű, ezért a motort soha nem szabad előre-, vagy a kipufogódob felé megdönteni, mert a motorból a motorolaj kifolyhat,  esetleg a dugattyú fölé az égéstérbe kerülhet. Ha a kisgépet fel kell fordítani (tisztítás, olajcsere, stb. miatt), azt mindig hátra felé tegyük, úgy biztosan nem lesz baj. Ha az üzemanyagtank üres, akkor a kipufogódobbal szemközti oldalra is billenthető a motor.

A kerti gépeken alkalmazott korszerű négyütemű motorok mindegyike el van látva terhelés-szabályozó rendszerrel (regulátor), így a motor képes saját magát szabályozni annak megfelelően, hogy az adott körülmények mekkora teljesítményt igényelnek. Toljuk a gázkart maximális gázkarállásba - a többi már a regulátor dolga. Számos fűnyírón már gázkar sincs felszerelve, hisz a regulátor tudja a dolgát.

Ma már a legtöbb motor korszerű, elektronikus gyújtóberendezéssel van ellátva. Ezek nagyon üzembiztos szerkentyűk, de néhány szabályt azonban be kell tartanunk: 
- Ha le akarjuk állítani a motort, azt előbb állítsuk alapjáratra, majd utána kapcsoljuk le a stopkapcsolót.
- A motort soha se állítsuk le a gyertyapipa levételével! Erre a megoldásra akkor szoktak rákényszerülni, amikor a stopkapcsoló meghibásodása miatt normális módon nem tudják a motort leállítani.
- Meleg, vagy járó motort soha se tisztítsunk vízsugárral! Főleg a gyújtásegység kényes a hirtelen lehülésre és a "bemosatásra".

A munka végeztével terítsünk egy darab papírt a gép alá. Ha valahol olajfolyás van, a papíron még hónapok múlva is meglátható az olajfolt, és a szükséges beavatkozás megtehető. 

Az előző fejezetekben a négyütemű motorok szakszerű üzemeltetésével ismerkedhettünk meg. A következő részben a négyütemű motorok konkrét karbantartási műveleteit vesszük majd sorra - szándékaim szerint olyan részletességgel, hogy talán a nem teljesen kezdő kerti gép tulajdonosok is sok hasznos információt meríthetnek belőle. 


                                                                          Szabó László
                                                              SZABÓ KERTTECHNIKA

 

Motorgyártók

Honda logó

kawasaki logo

B&S logo

Tecumseh logo



Motorajánlatunk

HONDA GCV 135 motor
HONDA GCV 135



HONDA GCV 160 motor
HONDA GCV 160


HONDA vízszintes főtengelyű motorajánlat
HONDA  vízszintes főtengelyű motorok















Üzemanyagadalék

B&S Üzemanyagfrissítő adalék 28 ml
B&S Üzemanyagfrissítő  28 ml

B&S Üzemanyagfrissítő adalék 125 ml
B&S Üzemanyagfrissítő 125 ml







DHTML Menu / JavaScript Menu Powered By OpenCube