Négyütemű kerti
gép-motorok üzemeltetése,
és karbantartása
(1. rész)
Ma már minden olyan kerti gépet, amit nem kézben tartva,
cipelve használunk, a kerti gépeket gyártók szinte kivétel nélkül négyütemű
motorokkal hajtatnak meg.
Nem csoda, hisz a négyütemű motorokkal sokkal könnyebben teljesíthetőek a
rendkívül szigorú környezetvédelmi előírások, könnyen indíthatóak, megbízható
üzeműek és a karbantartás igényük is lényegesen kevesebb, mint az korábban volt.
Így ma már szinte természetes, hogy a motoros fűnyírókon, fűnyíró traktorokon,
gyepszellőztetőkön, gyeplazítókon, kapáló gépeken, talajmarókon, komposztaprító
gépeken, hómaró gépeken, áramfejlesztőkön, szivattyúkon stb.. négyütemű motor pöfög,
sőt már motoros kaszákra is egyre gyakrabban szerelnek kisméretű, könnyű négyütemű
motort (STIHL, HONDA, stb.).
Kerti gépekhez a legtöbb motort a BRIGGS&STRATTON, TECUMSEH, HONDA, KAWASAKI és a
KOHLER motorgyárak gyártanak. Az általuk készített motorok ugyan eltérnek egymástól, - úgy
konstrukcióban, mint minőségben - azonban a működést, üzemeltetést és karbantartást tekintve
nagyon hasonlóak, ezért együtt tárgyaljuk őket.
Persze a "lényegesen kevesebb karbantartási igény"
nem azt jelenti, hogy a négyütemű motorokat egyáltalán ne kellene karbantartani.
Ezen cikkel kezdődő cikksorozatunkban arról ejtünk szót, hogyan kell a kerti gépek négyütemű
motorjait szakszerűen üzemeltetni, melyek azok a karbantartási munkálatok, amelyek rendszeres
elvégzése jelentősen megnövelhetik kerti gép motorunk élettartamát, annak üzembiztosságát. Eloszlatunk
néhány tévhitet, amelyek az elmúlt években szárnyra kaptak a négyütemű kertigép motorokkal
kapcsolatosan - magukat okosnak feltüntető, ugyanakkor képzetlen "ezermesterek" szájából. Közzé
teszünk néhány tanácsot, amelyek a négyütemű motorok élettartamának meghosszabbítási szándékával íródtak.
Figyelem!
A motorok kezelési utasításaiban leírtakat minden körülmények között be
kell tartani! Ezen cikk nem a kezelési utasítások helyett, hanem azok
kiegészítése céljából íródott!
A szakszerű üzemeltetés alapszabályai
Nyílvánvaló, hogy egy szakszerűen, gondossággal üzemeltetett gép élettartama lényegesen hosszabb.
Ebben a cikkben abban szeretnénk Önnek segíteni, hogy az Ön gépe is tartós és üzembiztos lehessen
azáltal, hogy itt elsajátíthatja azokat a tennivalókat, amelyek a gépek szakszerű üzemeltetésének
alapjait jelentik. Ebben a cikkben csak az üzemeltetésról esik szó, a karbantartási feladatok a következő
cikk tárgyát képezi.
Üzemanyag:
A négyütemű
motorok tiszta benzinnel üzemelnek. A kerti gépek négyütemű motorjai
általában 95 oktán számú, ólommentes benzinnel.
Célszerű a benzint
kizárólag erre a célra rendszeresített, egyedi jellel
vagy felirattal (pl. "95") ellátott tiszta benzinkannában
tárolni, elkerülendő a kannák összekeverése. Főleg akkor indokolt ez,
ha kétütemű motoros gépeink is vannak, melyek tudvalevőleg keverékkel
üzemelnek.
Hihetetlennek tűnik, de számtalanszor előfordult már, hogy benzin
helyett más folyadékot öntöttek a kisgép tulajdonosok a motor üzemanyag
tankjába, például: gázolaj, hígító, bor, stb.
A benzinkanna lehetőleg ne fém kanna legyen, ugyanis annak belseje
idővel megrozsdásodik és a levált rozsda darabok a karburátorba
kerülve dugulást okozhatnak. Egyébként is célszerű a tankot évente
kitisztítani az ilyen jellegű problémák elkerülése érdekében.
Ha műanyagkannát használunk, az alkalmazásba vétel előtt feltétlenül
győződjünk meg arról, hogy azt a benzin nem oldja-e? A feloldott
műanyag a karburátorban kicsapódva garantáltan karburátorcserét
eredményez, ami igen csak borsos mulatság.
Mindig csak annyi benzint vásároljunk, amennyit a szezon végéig el is
használunk, hisz az állott benzin "megdöglik", és később már
használhatatlan.
Az ólommentes benzinek
sajnos nagyon agresszíven viselkednek a gumialkatrészekkel szemben,
ezért ha huzamosabb ideig nem használjuk kerti gépünket (téliesítés),
a tankból öntsük ki a benzint, és a motort elindítva járassuk ki
azt még a karburátorból is.
Néhány motorgyártó az ilyen jellegű gondok elkerülése érdekében speciális üzemanyag-adalékot forgalmaz, ,
aminek a használatát kifejezetten javaslom minden kettő- és négyütemű
motorhoz.
Az üzemanyag-adalék legfontosabb előnyei:
-Frissíti, és stabilizálja a benzint, ezzel lehetővé válik, hogy azt
akár 24 hónapig is eltárolhassuk anélkül, hogy az veszítene
hatékonyságából.
-Elősegíti a könnyű- és gyors indítást, növeli a motor teljesítményét.
-Óvja és felfrissíti a gumi alkatrészeket, ezáltal azok élettartama
lényegesen meghosszabbodik,
-Tisztítja a karburátort és az egész üzemanyag rendszert, így az
esetleges szennyeződések elbontásával jelentősen növeli az
üzembiztosságot.
-Csökkenti a benzin elpárolgását.
Az üzemanyag betöltése:
Nem csak az
üzemanyagok tárolásánál, hanem azok kezelésénél is különös gondot kell
fordítanunk tisztán tartásukra.
Mielőtt a benzint a
tankba öntenénk - a tanksapka levétele előtt - egy száraz, tiszta ecset
segítségével tisztítsuk meg a beöntő nyílás környékét. A benzin
betöltéséhez használjunk szűrőbetétes tölcsért, amit a benzinkutaknál
biztosan találunk. Ha mégsem, akkor a tölcsérbe terítsünk egy kisméretű
szövet darabot. Ezzel meggátolható, hogy durva szennyeződés kerüljön a
benzinnel a tankba, továbbá valószínűleg nem folyik félre a benzin sem.
Mindig munka kezdés
előtt
- amíg a motor még hideg - töltsük fel az üzemanyagtankot. Meleg,
illetve járó motor
esetén az üzemanyagfeltöltés tűzvédelmi okok miatt tilos! Különösen
arra kell ügyelnünk, hogy a kipufogódobra még hideg motor esetén se
kerüljön üzemanyag.
A motor indítása:
A mai korszerű, négyütemű kerti gép motorok többsége automata
szívatóval van ellátva, ami a gázkar START állásában kapcsol be,
általában maximális gázkar állásnál.
Jó néhány motoron a karburátor oldalán ún. "szívató gumiharang"
(köznyelven: gumicucli) található, amit határozottan meg kell nyomni,
majd
2-3 másodperc múlva megismételni, összesen 3-4 alkalommal.
Ezt követően az indító
markolatot kicsit meghúzzuk akadásig, majd határozott mozdulattal a
motort berántjuk. Ha a motor berántását mindig ezzel az eljárással
végezzük, a berántó szerkezetet jelentősen kíméljük. Különösen a
TECUMSEH gyártmányú motoroknál nagyon fontos ez, mivel azok
berántó szerkezete kicsit gyengére sikerült.
Ha a motor a 6-10.
rántásra sem indul, nincs értelme a további rángatásoknak - a hiba okát
kell megkeresni, vagy egy szerviz segítségét kell kérni.
Ha a motor beindult -
szerencsére azért az esetek döntő többségében ez így van - kb. egy
percig hagyjuk a motort melegedni, majd utána kezdhetjük a munkát.
Kezdődhet a munka:
A
kerti
gépeken alkalmazott négyütemű motorok többsége standard kivitelű,
szakaszos üzemeltetésű motor, ami annyit jelent, hogy nem szabad velük
huzamosabb ideig megállás nélkül dolgozni! 30-45 perc munka után
(kánikula esetén 20-30 perc) állítsuk le a motort és hűvösön
tartsunk legalább 15 perc szünetet. Ha a motor lehűlt, az üzemanyagtank
ismét feltölthető és a munka újra folytatható.
Nagyon meleg és poros
időben - ha nem muszáj - ne dolgozzunk kerti gépekkel. Ilyenkor sem a
gépnek, sem az embernek nem egészséges az erőltetett menet. A fokozott
porképződés a levegőszűrőt is fokozottan veszi igénybe, a nagy hőség
miatt elégtelen a motor hűtése.Ha minden képpen el kell végeznünk a munkát,
akkor tegyük azt korán reggel, vagy este, amikor a hőség már alább hagy
A négyütemű motorok
forgattyús háza un. nyitott rendszerű, ezért a motort soha nem szabad
előre-, vagy a kipufogódob felé megdönteni, mert a motorból a motorolaj
kifolyhat, esetleg a dugattyú fölé az égéstérbe kerülhet. Ha a
kisgépet fel kell fordítani (tisztítás, olajcsere, stb. miatt), azt
mindig hátra felé tegyük, úgy biztosan
nem lesz baj. Ha az üzemanyagtank üres, akkor a kipufogódobbal
szemközti oldalra is billenthető a motor.
A kerti gépeken
alkalmazott korszerű négyütemű motorok mindegyike el van látva
terhelés-szabályozó rendszerrel (regulátor), így a motor képes saját
magát szabályozni annak megfelelően, hogy az adott körülmények mekkora
teljesítményt igényelnek. Toljuk a gázkart maximális gázkarállásba - a
többi már a regulátor dolga. Számos fűnyírón már gázkar sincs
felszerelve, hisz a regulátor tudja a dolgát.
Ma már a legtöbb motor
korszerű, elektronikus gyújtóberendezéssel van ellátva. Ezek nagyon üzembiztos
szerkentyűk, de néhány szabályt azonban be kell tartanunk:
- Ha le akarjuk állítani a motort, azt előbb állítsuk alapjáratra, majd utána kapcsoljuk le a stopkapcsolót.
- A motort soha se állítsuk le a gyertyapipa levételével! Erre a megoldásra akkor szoktak rákényszerülni,
amikor a stopkapcsoló meghibásodása miatt normális módon nem tudják a motort leállítani.
- Meleg, vagy járó motort soha se tisztítsunk vízsugárral! Főleg a gyújtásegység kényes a
hirtelen lehülésre és a "bemosatásra".
A munka végeztével terítsünk egy darab papírt a gép alá.
Ha valahol olajfolyás van, a papíron még hónapok múlva is meglátható az olajfolt, és a szükséges beavatkozás
megtehető.
Az előző fejezetekben a négyütemű motorok szakszerű üzemeltetésével
ismerkedhettünk meg. A következő részben a négyütemű motorok konkrét karbantartási műveleteit vesszük majd
sorra - szándékaim szerint olyan részletességgel, hogy talán a nem teljesen kezdő kerti gép tulajdonosok
is sok hasznos információt meríthetnek belőle.
Szabó László
SZABÓ
KERTTECHNIKA